مزیت رقابتی در صنعت بانکداری
وبلاگ دکتر سحر حسینی خواه
علمی، پژوهشی، آموزشی، مدیریتی و دانشگاهی

نوآوری در خدمات بانکی

مهم ترین متاقابلیتی که امروزه بانک های ما برای رسیدن به عملکردهای بالاتر از متوسط صنعت یا حفظ این عملکردها به آن احتیاج دارند توان نوآوری است. وقت آن است تا دیدگاه سنتی خود را تغییر دهیم و به جای انفعال تلاش کنیم تا عاملانه فضایی جدید را در فضای بانکداری کشور رقم زنیم. نقطه شروع تقلید از فناوری ها و نوآوری های موفق صنعت بانکداری در جهان است و در گام بعد باید خودمان نیز بانی و پایه گذار نوآوری های جدید باشیم. نوآوری می ­تواند در مدل کسب ­وکار شرکت­ ها رخ دهد. امروزه نوآوری در مدل ­های کسب ­وکار بخش مهمی از استراتژی نوآوری شرکت ­ها و کسب­ وکارها را تشکیل داده است.

نوآوری در مدل ­های کسب ­وکار

امروزه بانک ­های برتر دنیا از مدل ­های کسب­ وکار جدیدی بهره می ­گیرند. گسترش رقابت و افزایش انتظارات مشتریان، نوآوری در مدل­های کسب ­وکار را به ضرورتی گریزناپذیر برای بانک ­هایی تبدیل کرده است که سودای پیشتازی و عملکرد برتر را دارند (منظورمان بانک­های تاریخ مصرف گذشته ­ای که دچار رخوت و انجمادند و تمایلی برای تغییر ندارند نیست). یکی از این مدل­ ها تقسیم­ بندی مشتریان و ارائه خدمات سفارشی به آن­ هاست.

با توسعه آن دسته از خدمات بانکداری که نیاز به حضور فیزیکی در شعب را کم و یا حذف می‏ کنند، به نظر می ‏رسد جایگاه شعب در ارائه خدمات بانکی کمرنگ شده باشد، اما صاحب‏نظران و بانک‏ های پیشرو، با این ایده موافق نیستند؛ به نظر آن ها با تغییرات صورت گرفته، شعب باید به محلی برای ارائه ارزش افزوده‏ ای تبدیل شوند که دیگر از طریق کانال ‏های ارتباطی نوین قابل عرضه نیستند. شعب باید به مکان ‏هایی برای ایجاد روابط مهم با مشتریان، شکل‏ گیری اجتماعات کسب‏ وکار بین گروه‏ های مختلف مشتریان، و ارائه توصیه‏ ها و مشاوره‏ های مالی و سرمایه‏ گذاری به مشتریان بدل شود. در این راستا بانک‏ ها باید بتوانند مشتریان خود و خدماتی را که به هر گروه از آنها ارائه می‏ کنند دسته‏ بندی و طبقه‏ بندی کنند. بنابراین امروزه بانک ‏ها به اتخاذ و پیاده ‏سازی انواع مختلف بانکداری از جمله بانکداری خرد، بانکداری شرکتی و …. روی آورده‏ اند.

تکنولوژی بیومتریک در پایانه های فروش

دستگاه ‏های پایانه فروش (POS) در نتیجه ضرورت‏ های صنعت و کسب‏ وکار به ابزارهای تکنولوژیک جدید مجهز شده است که امنیت پرداخت ‏ها را بالا می ‏برد. یکی از آنها استفاده از تکنولوژی ‏های بیومتریک در پایانه ‏های فروش است. استفاده از تشخیص اثرانگشت، یکی از رایج ‏ترین این نمونه ‏هاست که فرد در صورتی می ‏تواند از حساب پرداخت کند که اطلاعات بیومتریکش از سوی دستگاه، معتبر تشخیص داده شود. استفاده از بیومتریک برای احراز هویت، علاوه بر اینکه امنیت تراکنش ‏ها را تأمین می ‏کند، به افراد بی سواد یا آن هایی که فرایند و رویه ‏های کار با دستگاه ‏های فروش برای‏شان دشوار است اجازه می‏ دهد به سادگی و با قرار دادن انگشت خود در محل اسکن اثرانگشت، از امکانات پایانه ‏های فروش استفاده کنند.

 

گوشی‏ های آیفون و سامسونگ در برخی مدل‏ های خود امکان شناسایی از طریق اثر انگشت را فراهم آورده‏ اند. در سال ‏های اخیر سامسونگ با برخی از شرکت های پرداخت الکترونیک تفاهم‏نامه ‏هایی در خصوص پرداخت از طریق احراز هویت بیومتریک منعقد کرده است.

 

تکنولوژی بیومتریک در شعبه

 

استفاده ازتکنولوژی ‏های بیومتریک در شعبه‏ ها نیز می‏ تواند تجربه بهتری برای مشتری ایجاد کند. یکی از نوآوری ‏هایی که در برخی بانک‏ های اروپایی مطرح و پیگیری شده، استفاده از بیومتریک در شعبه برای نوبت ‏دهی و فراخوانی افراد در مقابل باجه است. در این شیوه، فرد در هنگام ورود برای نوبت‏ گیری از اثرانگشت استفاده می ‏کند، و در صورتی که اثرانگشت وی در سیستم ثبت شده باشد، زمانی که نوبتش فرا می‏ رسد، سیستم نوبت‏ دهی او را با نام فامیلش فرا می ‏خواند، و همزمان کارمند باجه، اطلاعاتی از وضعیت مشتری در مانیتور خود می ‏بیند و بهتر می ‏تواند او را راهنمایی کند.

 

منبع:     http://www.seyedkalali.com

 





ارسال توسط سحر حسینی خواه